Svenska rallyt kördes första gången 1950 som Midnattssolsrallyt, då i sommarmiljö. Tävlingen hade detta namn fram till 1964. 1965 kördes rallyt för första gången som en vintertävling och har gjorts så sedan dess. Från 1967 startar och slutar rallyt i samma stad, Karlstad. Tidigare hade man olika start- och målstäder. Flygfältet i Hagfors är servicecentrum och den egentliga mittpunkten i VM-rallyt. Från 2010 utgår tävlingen återigen från Hagfors.

År 1973 instiftades ett VM för tillverkare vilket gjorde att tävlingen fick ett ökat utländskt intresse. Dock beslutade KAK det året att rallyt skulle köras med dubbfria däck, eftersom de vill påskynda utvecklingen av odubbade vinterdäck. Ett dubbat rallydäck idag har cirka 400 dubbar med 5-6 mm långt dubbutstick, jämfört med ett vanligt vinterdäck, som har cirka 100 dubbar och 1,5 mm utstick.Två gånger har Svenska rallyt ställts in.

Första gången var 1974 och då ställdes det in på grund av oljekrisen 1973-1974. Andra gången var 1990. Den gången var det den milda vintern i stora delar av Sverige som gjorde att man inte kunde köra rallyt, eftersom de tjälfria vägarna inte höll för rallytrafik. Efter det har rallyts sträckning lagts längre norrut, ungefär i nivå med Hagfors, varför en del klassiska sträckor, såsom Bäckelid, Storfors och Hult, försvunnit. Även 2016 var tävlingen nära att bli inställd, eftersom det milda vädret slog till i slutet av januari.

Svenska rallyt kördes ej 2009, eftersom det inte ingick i VM-serien. Den 27 april 2010 meddelades att tävlingen kan köras igen även 2011, på grund av det norska rallyts ekonomiska problem. År 2012 kördes rallyt den 9-12 februari.